Mitől lesz egy termék, egy szolgáltatás működőképes, és nyereséget termelő a piacon? Sokan keresik az innováció sikerének a kulcsát. Szakértők szerint van “recept”. De nagyon sok kutatás kell hozzá. Mi megnéztük, hogy eddig mit mutatnak az adatok és az elemzések.
Ami biztos: hogy ha sikeres innovációban gondolkodsz, egy teljesen új dolgot kell létrehoznod. Nem egy meglévő terméket kell továbbfejleszteni, hanem olyat létrehozni, ami még nem létezett. Olyat, amire még senki sem gondolt.
Ez ugyan még nem garancia a sikerre, de ez az első lépés.
Ezután meg kell tudnunk, hogy fogékony-e a célközönségünk az adott újdonságra. Azaz megold-e az újításunk valamilyen fennálló problémát.
A Nielsen piackutató is egy bejegyzésében ezt közölte: átütő erejű új termékek gyártói valódi problémákat oldanak meg, szükségleteket elégítenek ki.
A lehető legkisebb mértékűre kell csökkentenünk a kockázatot!
Szintén a Nielsen piackutatónál jutottak arra a következtetésre, hogy „Átütő erejű sikert olyan innovációk értek el, amelyek gyártói utálják a kockázatot és a bizonytalanságot”. És azt is közölték: „Annak érdekében, hogy minimalizálják a rizikót, végfogyasztóikkal kezdik a tervezést: feltárják vásárlóik életében a ki nem elégített igényeket, és olyan termékeket fejlesztenek ki, amelyek ezeknek az elvárásoknak megfelelnek – mégpedig pontosan”.
Hogyan ismerteted meg a terméket a piacoddal?
Ha megvan a célcsoport is, gondolkoznunk kell azon, hogy miként ismertessük meg velük az új termékünket. Magyarországon például a fogyasztókra a legnagyobb hatással az ismerősök beszámolói mellett a szakértőtől kapott szóbeli ajánlás, a termékminta és a bolti eladótérben bemutatott termék van – vélik a Nielsen szakértői.
Mindent kutatni kell
A felmérések eredményei szerint tanulság még az is, hogy az innovációban kevésbé számít a kreativitás. Inkább a tudomány a meghatározó.
Egyesek szerint azok a termékek kevésbé lehetnek sikeresek, amik egy szubjektív, megalapozatlan ötletből fejlődtek ki. Esetükben a siker csak a szerencsén múlhat. Vagyis azon, hogy valahogyan eljut-e a célcsoporthoz, és ott valódi problémákat old meg.
Inkább legyünk tudatosak minden lépésnél!
Egy innováció megalkotásakor kutatni kell például, hogy a termék valóban újdonság-e, választ ad-e valamilyen fennálló problémára, ki lehet a célcsoport, azoknak milyenek a fogyasztási szokásai, hosszú távon beépíthető-e mindennapjaikba a termékünk, szolgáltatásunk, és mekkora piaci haszonnal kecsegtet, továbbá milyen módszerrel értékesíthető hatékonyan.
Egy innováció egyébként akkor számít sikeresnek, ha a piacra vezetés utáni második évben is hasonló árbevételt is érünk el vele, mint az első esztendőben. Amivel viszont még kénytelenek vagyunk számolni, hogy a bevezetése sokba fog kerülni. Nézd meg itt, ehhez hogyan szerezhetsz forrásokat. És ne felejtsd el, hogy jönnek az uniós innovációs pályázatok is. Ha nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel az értesítési listánkra!
Iratkozz fel a pályázati értesítőnkre itt!
Milyen egy jó innovátor?
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk egy innováció kifejlesztésében, nagyon kitartónak és optimistának kell lennünk, ugyanakkor racionálisan kell gondolkodnunk. Nem mellesleg legyünk tehetségesek és elhivatottak. Nyolc órában ne akarjunk innovátorok lenni! Ezek mellett tudnunk kell csapatban gondolkodnunk, és figyelnünk kell a kívülállók véleményére is. Egy innovációs munka nem egy “egy fős előadás”. Nem érthetsz ugyanis mindenhez, ahhoz pedig, hogy sikeres legyen az adott terméked, szolgáltatásod, az egyes részfeladatokat a terület szakértőivel kell elvégeztetned.
Még egy dolog: a jó innovátor folyamatosan kérdez. És sosem hagyja abba az ötletelést. Az innovátor nem nagyon dől hátra! Te ilyen vagy?